“Nem akarok iskolába menni!” Mindannyiunknak voltak hasonló felkiáltással induló napjai. Érettségi előtt, vagy minden hétköznap? Kis alsósként, vagy inkább középiskolában? Egy biztos, mindenki érezte már úgy, hogy bármi áron otthon maradna. A mai gyerekeknek ez gyorsan realitás lett. És sokan közülük már kiábrándultak az otthonmaradásból.
Az iskola most beköltözött az otthonunkba, a hálószoba lett a tanterem. Szülőnek, diáknak és tanárnak is embert próbáló feladat ez. Meg kell tanulni nem csak az életteret, de a wifi sávszélességét is megosztani. Ez valamennyiünknek új szituáció, és természetes, ha kell egy kis idő, mire kialakul egy mindenki számára elfogadható rutin.
Unalom, a figyelem megtartásának nehézsége, tanulási és koncentrálási problémák – ezekkel fokozottan szembesülünk a világjárvány okozta új helyzetben. Tanárként nehéz a virtuális térből kiszólva motiválni a diákokat, akiknek pedig hirtelen kell megtanulniuk rengeteg figyelemelterelő tényezőt leküzdeniük. Szülőként teher, ha látjuk a gyermekünket ezen problémákkal dacolni. Mit tartsunk szem előtt, hogy megkönnyítsük ezt a helyzetet?
A napirend megtartása feleslegesnek tűnhet, hisz e nélkül is elvégezhetőek a mindennapi feladatok. Azonban a családi és mindennapi rutin folytatása segít megőrizni a mentális egészségünket, és stabilitást ad, elősegítve az állandó teljesítményt is. Természetesen lehetünk rugalmasak, nem kell például olyan korán kelni, ha az utazás idejét úgy is megspóroljuk. Figyeljünk a megfelelő mennyiségű és minőségű alvásra is!
Miért fontos a sport és az életmód ilyenkor is? Mert amellett, hogy rengeteg hasznos élettani hatása van, a sport kitűnően csökkenti a stresszt. Így a kísértés is kisebb lesz, hogy gyorsételekkel és snackkel mérsékeljük azt, az eredményes tanuláshoz ugyanis fontos a bevitt táplálék minősége is!
Már mindenki kívülről tudja, hogy a friss gyümölcsök, zöldségek, a minőségi szénhidrát- és fehérjeforrás, és elegendő víz szuper alapot nyújt az életünknek. Emellett egy holland fiatalok körében végzett kutatásból arra következtethetünk, hogy a szervezetünk omega-3 zsírsav aránya befolyásolja a mentális teljesítményünket. A magasabb omega-3 zsírsav szinttel rendelkező diákok ugyanis figyelemre méltóan jobban teljesítettek a figyelmet, memóriát vizsgáló feladatokban társaiknál.
Mindenki tud tanulni? Sajnos a tanulást is tanulni kell. A memóriának ugyanis 3 funkciója van: a bevésés, a tárolás és az előhívás. De a legtöbbünk által használt tanulási technikák (mint az újraolvasás, szövegkiemelőzés) használatával mit gyakorlunk? A bevésést. Az iskolában azonban csak az előhívást kérik számon. Kutatások bizonyítják, hogy azok a diákok, akik letesztelik magukat az adott anyagból, nem pedig újraolvassák azt, mind részletekben, mind összefüggéseiben jobban emlékeznek az anyagrészre, és így jobb eredményeket érnek el számonkérés során.
Ez persze szokatlan technika, és jelentősen több energiába kerül, mint a klasszikus módszerek. Még is érdemes ezt gyakorolni, akár olyan, ismertebb formájában is, hogy barátok, osztálytársak online kikérdezik egymást. Így egy kis közösségi élményt is csempészhetünk a mindennapokba.
A távoktatás, a világjárvány és a bezártság bizony pszichésen is megterhelő a gyerekekre nézve. Fontos, hogy legyünk nyitottak, hogy őszintén tudjanak velünk is beszélni az érzéseikről. A bizonytalanság, információhiány terheli le a legtöbb embert. Bár ezen egyelőre nem tudunk változtatni, de a különböző relaxációs technikák és a mindfulness megtanulása és gyakori alkalmazása segít túljutni az ilyen stresszes időszakokon.
Márton Szandra, a merhetoegeszseg.hu csapata
További hasznos információ: http://mpt.hu/fobb-iranyelvek-a-gyermekekkel-kapcsolatos-munkaban/
Omega-3 és mentális teljesítmény – link a kutatáshoz: https://www.mdpi.com/2072-6643/8/1/13/htm
Tanulási technikák – link a kutatáshoz: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26173288